The final American chapter - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Arinda Zuidema - WaarBenJij.nu The final American chapter - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Arinda Zuidema - WaarBenJij.nu

The final American chapter

Door: Arinda

Blijf op de hoogte en volg Arinda

15 Mei 2016 | Nederland, Nederland

Dit is hem dan.. mijn voorlopig laatste blog van mijn reis naar Amerika, omdat dit bijzondere avontuur er sinds afgelopen woensdag op zit.

Eerst maar even terug naar april. Aan het begin van de maand dacht ik dat het een vrij saaie maand zou worden, zo vlak voor het einde van het semester. Gelukkig was dit echt niet zo! We hebben in april vooral veel dingen samen gedaan naast het studeren, en heb ik voor ongeveer 100 medestudenten mijn speech over ambities gehouden. Bedankt voor de succeswensen en leuke reacties daarop, ben ik erg blij mee! De beoordeling was gelukkig ook goed, ik heb de maximale punten gekregen voor dit onderdeel.

Naast school zijn we (Tina, Sarah en ik) ook nog naar het Gamma Phi Studentencircus geweest. Het zag er erg mooi en super professioneel uit! Helaas was er op het einde een act die mislukte, maar ik hoorde van mijn klasgenoot uit mijn Duitse les die bij het circus zit dat de andere twee voorstellingen wel zonder problemen waren verlopen.

Mei
In een de een na laatste werd er een International Theme Party georganiseerd, een zeer geslaagd feestje waarbij iedereen lekker uitgedost kon gaan in de landskleuren of traditionele kleding van het land. Zo kwam het toch nog goed uit dat ik mijn Koningsdag shirtje had meegenomen(lekker oranje) en met een omgekeerde Franse vlag was het rood-wit-blauw ook aanwezig.

Op de laatste vrijdag voor de finals week werd de Farewell Reception georganiseerd voor ons als internationale studenten. Dit was een vrij officiële ceremonie waarbij iedere student naar voren werd geroepen en een speldje en een certificaat kreeg van de school. Daarnaast is de Farewell Reception het moment om nog even foto’s te maken met alle internationale studenten als herinnering aan deze bijzondere periode.

De final exams (finals) liepen best soepel voor mij. Ik had er alleen een op maandagavond en woensdagochtend, en vond de toetsen niet moeilijk, dus ik ging ontspannen mijn vakantie in. Ik weet nog niet of ik al mijn toetsen gehaald heb, omdat de cijfers officieel nog niet bekend hoeven zijn.

Op 6 mei was het dan tijd voor iets heel raars; afscheid nemen. Ik ging op deze dag naar Chicago om de volgende dag de ochtend vlucht naar Newark (New Jersey) te kunnen nemen. Na de middag nam ik afscheid van de laatste mensen en ging op weg naar Chicago, naar hetzelfde hotel waar ik verbleef aan het begin van mijn reis in Amerika. Die nacht sliep ik redelijk slecht, omdat ik om 7 uur wakker moest worden om naar het vliegveld te gaan en bang was om me te verslapen. Gelukkig gebeurde dat niet en kon ik gerust vertrekken naar Newark. De vlucht verliep prima en ik was ’s middags rond 15.00 uur bij mijn hotel aangekomen. De buurt en het hotel waren niet bepaald geweldig.. als je ooit in Newark verblijft als meisje, ga niet in het donker alleen de straat op. Mijn mazzel was dan weer dat de bushalte letterlijk voor de deur van het hotel is.

Vrij snel na aankomst besloot ik om naar het treinstation te gaan om een OV-kaart te kopen voor de komende dagen, en toen ik deze had ben ik gelijk maar naar New York gegaan. Heel handig; in 20 minuten sta je op het station bij Madison Square Garden, met Times Square op ca. 15 minuten lopen. De weg vinden in deze buurt is ook echt niet lastig, de horizontale straten zijn ‘streets’en de verticale zijn ‘avenues’. Vanaf 42nd Street is het echt zooo druk qua toeristen, als je een beetje wilt doorlopen in NYC kan je het daar echt wel vergeten. Vanaf 45th Street en op 8th/7th begint Times Square ongeveer, met veel licht, reclameschermen, toeristen en vermaak voor toeristen. Ik weet niet precies wat me bezielde om op zaterdagmiddag/avond naar Times Square te gaan, maar het was zeker een kijkje waard.
Tijdens mijn verblijf in New York heb ik in 3 dagen best veel gezien, zo ben ik (leuk voor mijn mede TLC fans) bij Carlo’s Bakery geweest van het programma Cake Boss en ben ik met mijn kamergenootje van ISU naar Les Miserables op Broadway geweest. Vervolgens hebben we het 9/11 Memorial bezocht (heel indrukwekkend) en hebben we bij een prachtige zonsondergang het Vrijheidsbeeld gezien vanaf een (gratis ) ferry.

Het voelde ook wel vreemd om toen ook afscheid te nemen van mijn kamergenootje, met wie je toch 4 maanden veel tijd hebt door gebracht en we hadden inmiddels echt een klik met elkaar. Helaas kwam dat moment toch. Ik ging na nog een dag New York naar het vliegveld om aan de terugreis naar Amsterdam te beginnen.

In het vliegtuig naar Nederland heb ik natuurlijk geen moment geslapen vanwege een huilende peuter 3 rijen achter me en een grote groep mensen die de hele tijd heen en weer liepen, waarvan een van de mensen naast mij zat en ook steeds opstond. In eerste instantie dacht dat ik het niet zo erg vond, want ik zou snel genoeg bij papa en mama op het vliegveld zijn en dan kon ik in de auto wel uitrusten. Mooi niet dus, want op het vliegveld aangekomen (7.30 uur) moest ik super lang op mijn koffer wachten. Om 9.15 uur was ik dan eindelijk bij papa en mama in de aankomsthal en toen we om 13.30 uur in Uithuizen aankwamen heb ik na 22 uur wakker te zijn geweest eerst even een paar uurtjes lekker geslapen.

Nu ben ik inmiddels een aantal dagen thuis, en het bekende zwarte gat is gelukkig (nog) niet gekomen. Mijn koffer is weer uitgepakt, ik heb bijgekletst met een aantal vriendinnen, volgende week ga ik uit eten met andere vriendinnen, ik heb kunnen bijslapen en over een paar weken komt mijn zus ook een weekje op bezoek. Het is raar om niet meer constant op een kleine kamer te ‘wonen’, maar de bewegingsvrijheid is fijn hier. Ook het feit dat ik nu nog niet zoveel hoef en een paar weken vakantie heb vind ik absoluut niet erg.

Ik ga voor mezelf nog een fotoboek maken als herinnering aan de afgelopen maanden, waarvan ik ontzettend genoten heb. Natuurlijk waren er ook minder leuke dagen, maar in het algemeen heb ik een super tijd gehad en in 4,5 maand 7 staten van de VS mogen bezoeken. Mijn meest mooie moment kan ik niet precies noemen, dat zijn er toch wel een paar. Eén van de woorden om mijn reis samen te vatten was indrukwekkend; kenmerkend voor de cultuur, de ervaring maar ook zeker de bezienswaardigheden zoals de Grand Canyon en het 9/11 Memorial.

Bij deze wil ik ook iedereen bedanken die mijn verhalen de afgelopen maanden gevolgd heeft, ik vind en vond het erg leuk om reacties te krijgen op de dingen die ik heb meegemaakt! Ik hoop dat jullie het net zo leuk vonden om te lezen als dat ik het vond om mijn belevenissen op te schrijven.

Liefs, Arinda.

Voor de liefhebbers nog een paar tips wat wel of niet te doen in Amerika:
Niet doen: Met het OV reizen in Los Angeles. Alle ‘toeristische’ plekken liggen ver uit elkaar in deze toeristische stad, dat het toch echt handiger is om een auto te huren of Uber te bestellen.

Wel doen: Uber bestellen. In Europa/ Nederland is Uber misschien bijna illegaal of niet gebruikelijk, maar in Amerika is het de normaalste zaak van de wereld. En het is mega goedkoop, voor een yellow cab of andere taxi betaal je al snel 3 a 4 keer zoveel als voor een Uber. Downloaden die Uber-app als je naar Amerika gaat en geen auto huurt.

Wel doen: Chicago bezoeken! Het is niet de eerste toeristische stad waar je aan denkt om te bezoeken in Amerika, maar als je een reis plant en het ligt op je route, is het leuk om 1 of 2 dagen uit te trekken voor Chicago.

Wel doen: Lekker eten. Ja, Amerika staat bekend om de mega hamburgers, maar er zijn plekken te vinden waar je ook andere, zeer lekkere gerechten kunt eten.
- New York: Europa Cafe, tegenover het NYPD kantoor op Times Square. Je kan hier zelf pasta laten maken met de saus en ingrediënten die jij lekker vind, vergelijkbaar met het bekende Julia’s concept op de grotere NS stations in Nederland.

- Diverse steden: Cheesecake Factory, te vinden in veel grotere steden. Ze hebben een uitgebreide ontbijt, lunch en diner kaart maar uiteraard staan ze bekend om de heerlijke, mega stukken cheesecake die ze verkopen. Je hebt de keus uit ruim 25/30 verschillende soorten en als je aangeeft dat iemand aan je tafel jarig is gaan ze ook nog voor je zingen (diegene hoeft dan niet eens jarig te zijn).

- Diverse steden: Jamba Juice. Geen eten, maar wel lekker voor tussendoor is een smoothie van Jamba Juice. Er zit meer suiker dan fruit in, maar daarvoor hebben ze voor elke smoothie of sap een light variant.

  • 15 Mei 2016 - 16:59

    Trijn Huizingh-ruben:

    Arinda wat een mooi verslag en je hebt het ook erg naar je zin gehad zo te lezen.
    Heel wat gezien en ondernomen. Knap hoor. Maar de tips wel of niet doen zijn geloof ik niet aan mij besteed, zou heel graag er heen willen, maar dan moet er wel iemand mee. Groetjes Trijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arinda

Actief sinds 01 Jan. 2016
Verslag gelezen: 1272
Totaal aantal bezoekers 4754

Voorgaande reizen:

06 Januari 2016 - 31 Mei 2016

Amerika

Landen bezocht: