Eindelijk maar toch.. Springbreak! - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Arinda Zuidema - WaarBenJij.nu Eindelijk maar toch.. Springbreak! - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Arinda Zuidema - WaarBenJij.nu

Eindelijk maar toch.. Springbreak!

Door: Arinda

Blijf op de hoogte en volg Arinda

14 Maart 2016 | Verenigde Staten, Las Vegas

Het weekend voor de laatste lesweek voor de springbreak stond er nog een dagtrip gepland naar Springfield, de hoofdstad van de staat Illinois. Dit was voor mij ook de eerste dag dat ik super vroeg moest opstaan, normaal ben ik niet voor 8.15 uur uit bed omdat mijn vroegste les pas om 9.35 begint. Deze keer ging de wekker om 7 uur, maar dat was niet zo erg want we hadden een leuke dag.

In Springfield hebben we eerst het Abraham Lincoln museum bezocht. Een klein, maar leuk museum! Er was onder andere een klein stukje van het Witte Huis nagebouwd en er werden 2 korte, interactieve films getoond over Lincolns leven. Vervolgens gingen we lunchen bij een bistro en daarna naar het Capitool van Illinois, waar de gouverneur etc. werken. Het gebouw is echt heel mooi (foto's op mijn Facebookpagina) en het was ook best interessant om te volgen wat er verteld werd.

Na het museum gingen we nog naar de Lincoln Memorial Tombe op een begraafplaats in Springfield, om vervolgens terug te gaan naar Normal. Op zondag hebben we de Oscaruitreiking gezien en op dinsdagavond 20.30 uur ging het brandalarm ineens af waardoor het gebouw ontruimd moest worden. We hebben toen een paar uur in de bibliotheek doorgebracht maar daarna konden we gelukkig weer naar binnen. Je maakt nogal wat mee hier, want op donderdagochtend was het weer raak met het brandalarm.. deze keer in een gebouw waar ik les had dus we waren mooi eerder vrij.

Na lang wachten was het dan eindelijk zover.. spring break! Lekker naar Las Vegas, Los Angeles en het laatste weekendje dicht bij huis in Chicago. Ons hostel in Las Vegas was een beetje rommelig en karig qua wat aangeboden werd, maar lag echt op een goede locatie! Het was 10 minuten lopen naar het Stratosphere Hotel, waar we op zondag om 6.15 uur werden opgehaald om naar de Grand Canyon te gaan. Hier had ik me enorm op verheugd, en de busrit van 4 uur heen en 4 uur terug was het zeker waard! Gelukkig was het die dag droog, dus we hebben volop van het uitzicht kunnen genieten en mooie plaatjes geschoten als aandenken. In totaal waren we zo'n 3 uur op in totaal 2 uitkijkpunten van de Canyon. Zooo mooi en enorm groot! Je hebt in de GC verschillende delen, onze tour ging naar de South Rim, wat verreweg het meeste aantal bezoekers trekt per jaar (70% van het totaal). 's Avonds bij terugkomst in Vegas naar het Stratosphere Hotel om het uitzicht over de stad te bekijken.

De volgende dag gingen we de stad in om een aantal hotels te bekijken en om te winkelen. We hebben onder andere de vulkaanshow van het Mirage hotel en de fonteinenshow bij het Bellagiohotel gezien. Daarnaast hebben we 10 minuten gegokt in Caesars Palace en gegeten bij Planet Hollywood. Uiteraard mocht het 'Welcome to Fabulous Las Vegas' sign niet ontbreken op ons toeristenlijstje.

Naast Las Vegas stond onze springbreak ook gepland naar Los Angeles: de stad van Hollywood, stranden en Beverly Hills. En ja, we zijn daar allemaal geweest. 'Downtown' Los Angeles is niet zo bijzonder, op het Staples Center na. Dit is het stadion voor een aantal van LA's grootste sportclubs, waaronder de Los Angeles Lakers (basketbal). Om de rest van de stad te zien hebben we een bustrip gedaan van ongeveer 6 uur. Het kost wat, maar het is handig in LA omdat alle toeristische attracties toch wel 20 minuten met de auto van elkaar af liggen.

De stranden van LA hebben we ook gezien. Van Venice Beach zijn we naar de Santa Monica Pier gelopen, zo'n 3 kwartier in de brandende zon, dus uiteraard waren mijn armen en hals al weer verbrand bij aankomst op de pier. Tina (kamergenootje) en ik zagen onszelf al op een ligbedje met een cocktail liggen, maar helaas ging dat niet door. Desondanks was het heerlijk weer voor de maand Maart en vonden we het leuk om gezien te hebben. De lucht was apart blauw (super mooi) en de kermis (niet figuurlijk bedoeld) op de pier was ook leuk.

De laatste uren voor onze vlucht naar Chicago (Tina en ik) en Cancun (Aurélien, ook een student van ISU) hebben we nog in ons hostel op de Hollywood Walk Of Fame doorgebracht. Onze vluchten gingen pas na middernacht, dus dat was echt even doorzetten. De bank was erg geschikt voor een dutje en ook de vliegreis was redelijk te doen qua slapen. Desondanks waren we doodmoe toen we in het hostel aankwamen, en het bleek dat onze kamer pas om 15.00 uur klaar was dus konden we mooi 4 uur wachten. We hebben eerst maar onze telefoons aan de lader gelegd in de lobby en vervolgens zijn we gaan lunchen en hebben daarna ingecheckt. Eindelijk konden we een paar uurtjes slapen en na die tijd gingen we naar de Magnificent Mile om de avond af te sluiten in de Signature Room van de Chicago 360 toren. Tina was hier nog niet geweest, ik wel tijdens ons eerste weekend Chicago met een grotere groep studenten, maar het uitzicht van Chicago in de nacht was wederom prachtig.

Zaterdag 12 maart was de viering van St. Patricks Day in Chicago. Het is zelfs zo gek dat de Chicago River hiervoor groen wordt gemaakt. Wat een gekkenhuis in het centrum. De avond ervoor waren we ook in het centrum, toen liep er bijna niemand en nog geen 12 uur later waren er toch zeker 10.000 mensen op de been. Het was net Koningsdag/nacht maar dan met iedereen in het groen in plaats van oranje! St. Patricks Day wordt hier altijd op een zaterdag gevierd, altijd op de zaterdag ervoor als Paddy’s Day/ Lá Fhéile Pádraig niet op een zaterdag valt.

13 maart, op de laatste zondag van onze springbreak was het Tina's verjaardag en daarom gingen we lunchen bij The Cheesecake Factory. Als toetje hadden we cheesecake, en natuurlijk vermeld dat het haar verjaardag was want dan gaat het personeel (en ik, omdat ik zo'n goede kamergenoot ben) Happy Birthday zingen. Na onze lunch was het tijd om terug naar het hostel te gaan en vanuit daar terug naar het vliegveld en met de bus naar Normal.

Springbreak was echt leuk! Ik ben heel blij en dankbaar dat ik dit allemaal mag meemaken, maar nog meer dat ik zoveel mooie plekken in Amerika zie. Veel te wensen heb ik dan ook niet meer!

Nog een tip: ga je reizen in Amerika met meer mensen en grotere afstanden? Neem dan een Uber (taxi) en deel de kosten. De chauffeurs hebben vaak ook leuke verhalen of tips waar heen te gaan. Kost wel wat meer dan openbaar vervoer, maar tijd is ook geld en dat bespaar je wel. In tegenstelling tot sommige andere landen is op die manier reizen hier de normaalste zaak van de wereld. Bij vliegvelden hebben bedrijven als Uber zelfs een eigen pick up point, ook erg handig.

Zo, genoeg geschreven voor deze keer.. genoeg meegemaakt om heel lang van na te genieten. Helaas beginnen de lessen ook weer en staan presentaties en toetsen alweer in de planning. Ik zit al over de helft.. Nog ongeveer 8 weken te gaan om te genieten van deze bijzondere ervaring!

Tot de volgende blog.

Liefs, Arinda.